Szkolny Program Profilaktyki

 logo

PROGRAM PROFILAKTYKI REALIZOWANY W PRYWATNEJ SZKOLE PODSTAWOWEJ "SCHOLASTICUS"

I. Założenia Programu

  1. Wyposażenie ucznia w wiedzę i umiejętności pozwalające mu
    na prawidłowe i bezpieczne funkcjonowanie we współczesnym świecie.
  2. Przygotowanie ucznia do prezentowania prawidłowych postaw wobec zagrożeń otaczającego świata.
  3. Wyposażenie środowiska szkolnego (uczniów, rodziców, nauczycieli, innych pracowników szkoły) w wiedzę i umiejętności mające na celu minimalizowanie zachowań ryzykownych związanychz używaniemalkoholu, papierosów, środkówurzających,nwychsubstancjipsychaktywnychprzezuczniów,nisącychryzykonegatywnychksekwencjidla zdrowiafizycznego ipsychicznegouczniaazjegotczeniaspołeczneg.

II. Cele Programu:

  1. Integrowanie zespołów klasowych i całej społeczności szkolnej.
  2. Usuwanie bądź minimalizowanie przyczyn agresji i stresu
  3. Kształcenie opanowania technik radzenia sobie z agresją oraz nauka asertywności.
  4. Przeciwdziałanieuzależnieniom poprzez systematyczną działalność profilaktycznąwśduczniów,ichrodzicówaznauczycieli,wychwawcówiinnych pracwnikówszkły. Wspieranieuczniówwprawidłwymrozwoju i zdrowymstylużyciaazpodejmwaniedziałań,którychcelemjestminimalizowanie zachwańryzykwnych.
  5. Ograniczanieczynnikówryzyka(indywidualnecechyi zachwaniauczniów,cechyśrodwiska),którewiążąsięzwyskimprawdopodobieństwemwyspieniazachwryzykwnych stanwcych zagrożeniedlaprawidłwegorozwju,zdrwia i bezpieczeństwa.
  6. Wzmacnianie czynnikówchroniących (indywidualnecechyi zachwaniauczniów,cechy środowiska społecznego), których wyspwanie wzmacnia gólny potencjał zdrowtnyucznia i zwkszajegornśćnadziałanieczynnikówryzyka.
  7. Wskazanie form spędzania wolnego czasu bez doświadczeń z używkami poprzez przygtwaniefertyzajęćrozwijającychzaintereswaniai uzdolnienia,jakoalternatywnejpozytywnejfrmydziałalnścizaspakajającejważnepotrzeby,                                  w szczególnści ptrzebępodniesieniasamceny,sukcesu,przynależnści                           i satysfakcjiżyciwej.
  8. Promowanie zdrowego stylu życia (odżywianie, aktywność fizyczna).
  9.  Wskazanie na niebezpieczeństwa korzystania z Internetu i z innych mediów ze szczególnym uwzględnieniem groźby uzależnienia.
  10. Wyposażenie uczniów w wiedzę związaną radzeniem sobie
    z Cyberprzestrzenią.

I. Bezpieczeństwo

Cele:

  • Eliminowanie zachowań szkodliwych i agresywnych
  • Poznawanie norm i zasad obowiązujących w szkole i klasie
  • Rozpoznawanie zachowań agresywnych
  • Poznawanie skutków zachowań agresywnych
  • Dostarczanie wiedzy na temat zagrożeń wynikających z niewłaściwego korzystania z mediów

Zadania

Sposoby realizacji Klasy Osoby odpowiedzialne i współpracujące
  1. Wdrażanie uczniów do przestrzegania regulaminu szkoły.
  • Zajęcia w klasach poświęcone zaznajamianiu uczniów z wybranymi treściami dokumentów regulujących pracę szkoły, np. program wychowawczy, statut szkoły
  • Zapoznanie uczniów z normami zachowania obowiązującymi w szkole
  • Stworzenie kontraktu klasowego
  • Wybory do samorządu klasowego
    i szkolnego
Klasy 0- VI

wychowawcy,

psycholog szkolny

  1. Dostarczanie wiedzy na temat rodzajów
    i  skutków zachowań agresywnych.
  • Zajęcia z psychologiem szkolnym
  • Zajęcia w ramach godzin
    z wychowawcą
  • Stworzenie kontraktu klasowego
  • Pogadanki na temat prawnych konsekwencji zachowań agresywnych
  • Współpraca z Policją

Klasy 0 -VI

wychowawcy,

psycholog szkolny

  1. Uwrażliwianie na zagrożenia płynące z niewłaściwego korzystania ze środków masowego przekazu.
  • Zadania  tematyczne na zajęciach komputerowych i lekcjach  wychowawczych
Klasy 0-VI

wychowawcy,

nauczyciel informatyki,

nauczyciele przedmiotowi,

psycholog szkolny

  1. Diagnoza poziomu bezpieczeństwa w szkole.
  • Ankiety dla rodziców
  • Rozmowy z uczniami i ich rodzicami
  • Kontrola stanu technicznego budynku –współpraca ze specjalistą ds. bhp, Stacją sanitarno-Epidemiologiczną
Klasy 0-VI

wszyscy pracownicy szkoły,

pracownicy SANEPID-u

  1. Wdrażanie do świadomego radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia i skutecznego niesienia pomocy innym.
  • Ćwiczenia w zakresie udzielania  pierwszej pomocy
  • Praktyczne ćwiczenia z zakresu korzystania z numerów alarmowych
  • Konkurs plastyczny
  • Rozmowy i pogadanki
Klasy 0-VI

wychowawcy, nauczyciele odpowiedzialni za ćwiczenia z zakresu udzielania  pierwszej pomocy,

pielęgniarka szkolna

II. Rozwój emocjonalno-społeczny

Cele:

  • Wdrażanie do życia w szkole i w klasie
  • Przestrzeganie norm i zasad obowiązujących w szkole i w klasie
  • Prezentowanie postawy tolerancji i wzajemnej życzliwości
  • Dbałość o mienie szkoły
Zadania Sposoby realizacji Klasy Realizatorzy
  1. Kształtowanie pozytywnych relacji między uczniami, integracja z klasą i społecznością szkolną.
  • Zajęcia poświęcone umiejętności nawiązywania kontaktów rówieśniczych oraz rozwiązywania konfliktów między uczniami
  • Organizowanie imprez klasowych, wycieczek klasowych i szkolnych
Klasy 0-IV

wychowawcy,

psycholog szkolny,

nauczyciele przedmiotów

  1. Wspieranie rozwoju uczniów związane
    z rozpoznawaniem swoich mocnych i słabych stron.
  • Zajęcia z wychowawcą
  • Konsultacje z psychologiem szkolnym
  • Współpraca z rodzicami
  • Wspieranie zainteresowań w ramach działających kół zainteresowań

Klasa 0-VI

wychowawcy,

psycholog szkolny

  1. Wdrażanie uczniów do radzenia sobie z problemami
  • Indywidualne rozmowy z uczniami
  • Współpraca z psychologiem szkolnym
  • Zajęcia w ramach godzin
    z wychowawcą
Klasy 0-VI

wychowawcy,

psycholog szkolny

  1. Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów oraz panowania nad swoimi emocjami
  • Zajęcia warsztatowe,
  • Pogadanki tematyczne
Klasy 0-VI

wychowawcy,

psycholog szkolny

  1. Kształtowanie umiejętności skutecznej komunikacji i współpracy
  • Zajęcia z psychologiem szkolnym
  • Zajęcia w ramach godzin
    z wychowawcą
  • Organizacja pracy w grupach w czasie  lekcji (umożliwienie uczniom wejście
    w  różne role)
Klasy 0-VI

wychowawcy,

psycholog szkolny

  1. Kształtowanie postaw prospołecznych
    u uczniów
  • Zajęcia z psychologiem szkolnym
  • Zajęcia w ramach godzin z wychowawcą
  • Zachęcanie do działań samopomocowych względem rówieśników i pozostałych uczniów szkoły
  • Zachęcanie uczniów do udziału
    w akcjach charytatywnych
    np. pomoc dla zwierząt w schroniskach
  • Wspólne ustalenie regulaminu zachowania w klasie
  • Zajęcia z wychowawcą poświęcone kształtowaniu postawy wzajemnego zrozumienia , akceptacji i tolerancji
  • Zachęcanie dzieci do udzielania sobie wzajemnej pomocy
Klasy 0-VI

wychowawcy,

nauczyciele przedmiotowi,

psycholog szkolny

  1. Kształtowanie postawy fair play, zaspakajanie swoich pragnień poprzez własny wysiłek, nie kosztem innych osób.
  • Zawody sportowe
  • Lekcje w-f
  • Rozmowy  z uczniami
  • Konkursy  przedmiotowe
Klasy 0-VI

nauczyciel w-f,

wychowawcy

  1. Empatia i czynienie dobrych uczynków jako obowiązek każdego człowieka
  • Zajęcia z wychowawcą
  • Konkurs na fraszkę ,,Na dobry uczynek”
  • Konkurs na opowiadanie poruszające problem konieczności niesienia pomocy słabszym i potrzebującym
  • Akcje społeczne / opieka nad zwierzętami – współpraca ze schroniskiem dla zwierząt/
  • Odwiedziny w Domu Dziecka

Klasy 0-VI

wychowawcy,

nauczyciele przedmiotowi

14. Zachowania asertywne,                 stres
  • Warsztaty umiejętności radzenia sobie z presją rówieśników
  • Ćwiczenia radzenia sobie ze stresem, napięciem w trudnych sytuacjach,
  • Zajęcia psychodramy
Klasy 0 - VI Wychowawcy, psycholog szkolny

III. Wspieranie rozwoju poznawczego dzieci

Cele:

  • Wspieranie rozwoju dzieci sześcioletnich w  związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego
  • Zapewnienie uczniom i rodzicom niezbędnego wsparcia w pokonywaniu napotkanych trudności
  • Rozpoznawanie trudności edukacyjnych i przeciwdziałanie niepowodzeniom szkolnym
  • Usprawnianie funkcji zaburzonych analizatorów istotnych w opanowaniu umiejętności czytania i pisania
  • Wyrównywanie braków w wiadomościach i umiejętnościach
  1. Rozpoznanie możliwości poznawczych uczniów z rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego oraz uczniów klas pierwszych
  • Diagnoza wstępna wychowawcy klasy
  • Badania przesiewowe prowadzone przez psychologa szkolnego
  • Analiza dokumentacji dzieci dostarczonej przez rodzica (opinie psychologiczno–pedagogiczne, informacji o gotowości szkolnej, itd.)
Klasy 0-III

wychowawcy,

psycholog szkolny

  1. Wspieranie rozwoju poznawczego oraz rozwijanie zainteresowań dzieci
  • Indywidualizacja pracy podczas zajęć edukacyjnych
  • Organizacja zajęć o charakterze terapeutycznym
  • Organizacja kół zainteresowań
Klasy 0-VI

wychowawcy,

terapeuta pedagogiczny,

psycholog szkolny,

logopeda,

nauczyciele prowadzący koła zainteresowań

  1. Wspieranie uczniów rozpoczynających drugi etap edukacyjny
  • Konsultacje nauczycieli uczących w klasach starszych i młodszych (wymiana informacji o możliwościach dzieci);
  • Analiza podstawy programowej  I i II etapu edukacyjnego w celu określenia szczegółowych wymagań edukacyjnych;
  • Organizowanie zajęć otwartych w kl.III nauczycieli klas starszych w celu zapoznania się z poziomem możliwości i umiejętności uczniów;
  • Wsparcie psychologiczne (konsultacje, porady) dzieci oraz ich rodziców
    w obliczu nowych wymagań;
  • Konsultacje nauczycieli z psychologiem szkolnym
Klasa III-IV

nauczyciele kl. III,

nauczyciele uczący w klasie IV,

psycholog szkolny

  1. Rozpoznawanie potrzeb i możliwości  uczniów oraz przyczyn trudności
    i niepowodzeń szkolnych
  • Ocena poziomu wiedzy i umiejętności uczniów
  • Diagnoza możliwości poznawczych uczniów
  • Kierowanie do Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej
Klasy 0-VI

wychowawcy,

psycholog szkolny

  1. Wsparcie ucznia w przezwyciężaniu  trudności
  • Praca w oparciu o zalecenia PPP
  • Indywidualizacja procesu nauczania   Zajęcia wyrównawcze i terapeutyczne
  • Konsultacje z rodzicami
  • Przekazywanie wskazówek do pracy
    z dzieckiem w domu
Klasy 0-VI

wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi,

psycholog szkolny

IV. Kształtowanie postawy prozdrowotnej

Cele:

  • Propagowanie zdrowego trybu życia poprzez aktywność fizyczną oraz zdrowe odżywianie
  • Poznawanie podstawowych zasad zdrowego odżywienia
  • Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych
  • Zwiększanie aktywności fizycznej
  1. Zapobieganie kontaktom uczniów z alkoholem, dopalaczami, papierosami i narkotykami
  • Program profilaktyczny
  • Pogadanki
  • Zajęcia warsztatowe
  • Spotkania z rodzicami
Klasy IV-VI

wychowawcy,

psycholog szkolny,

pielęgniarka szkolna

  1. Wprowadzenie pojęcia właściwego odżywiania – piramida żywieniowa
  • Lekcje tematyczne
  • Pogadanki
  • Akcje ,,Szklanka mleka” i ,,Owoce w szkole”
  • Konkursy plastyczne
Klasy 0-VI

wychowawcy,

nauczyciel przyrody,

pielęgniarka szkolna

  1. Kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych i umiejętności świadomego doboru zdrowej żywności
  • Rozmowy z rodzicami
  • Pogadanki
  • Zajęcia tematyczne
  • Wspólne spożywanie posiłków
  • Akcja ,,Śniadanie daje moc’’
Klasy O-VI

nauczyciel przyrody,

wychowawcy,

pielęgniarka szkolna,

pracownicy kuchni

  1. Wdrażanie do świadomego odbioru reklam niezdrowej i szkodliwej żywności – poznanie skutków niewłaściwego odżywiania
  • Prelekcje
  • Pogadanki
  • Zabawy tematyczne
  • Konkurs plastyczny
  • Konkurs na rymowankę 
Klasy 0-VI

wychowawcy,

pielęgniarka szkolna, nauczyciel przyrody

  1. Wdrażanie do higienicznego przechowywania produktów żywnościowych, przygotowywania posiłków oraz kultura spożywania posiłków
  • Zajęcia tematyczne
  • Ćwiczenia z zakresu kultury przy stole –obiady szkolne
  • Pogadanki
Klasy 0-VI

nauczyciele wszystkich przedmiotów, wychowawcy

  1. Wdrażanie do aktywnego spędzania czasu wolnego, jako jeden ze sposobów walki z otyłością dziecięcą 
  • Lekcje wychowania fizycznego
  • Sportowe zajęcia pozalekcyjne 
  • Teatrzyk szkolny
  • Akcje ,,Bieg po zdrowie „
  • Dzień sportu
  • Wycieczki do lasu
  • Zielona szkoła
Klasy 0- VI

nauczyciele wychowania fizycznego,

wychowawcy,

pielęgniarka szkolna

  1. Kształtowanie postawy otwartej na wysiłek fizyczny.
  • Lekcje wychowania fizycznego
  • Lekcje przyrody
  • Pogadanki
  • Rozmowy
  • Konkursy sportowe
  • Sportowe zajęcia pozalekcyjne
  • Przerwy  międzylekcyjne na świeżym powietrzu
  • Wycieczki plenerowe
Klasy 0-VI

nauczyciele wychowania fizycznego, nauczyciel

przyrody,

pielęgniarka szkolna,

wychowawcy

V. Ja i moje otoczenie

Cele:

  • Poznawanie podstawowych zasad segregowania odpadów
  • Wdrażanie zasad ochrony przyrody i dbałości o najbliższe otoczenie
  • Kształtowanie właściwej postawy wobec członków rodziny i  starszych osób
  • Kształtowanie postaw patriotycznych
  • Propagowanie tolerancyjnych postaw wobec osób innej narodowości i tradycji kulturowej
  1. Wdrażanie uczniów do ochrony  i poszanowania przyrody .
  • Segregacja śmieci
  • Udział w akcjach społecznych
  • Wycieczki tematyczne
  • Przedstawienia szkolnego teatrzyku
  • Konkurs plastyczny
Klasy 0-VI

wychowawcy,

nauczyciel przyrody

  1. Ochrona i poszanowanie swojego otoczenia
  • Konkurs na najładniejszą klasę
  • Akcje porządkowe
  • Zajęcia w szkolnym ogródku – rabaty kwiatowe
  • Zajęcia z wychowawcą poświęcone kształtowaniu postawy szacunku wobec pracy innych osób i mienia szkoły

Klasy 0-VI

wychowawcy,

nauczyciel przyrody

  1. Wyrażania uczuć wobec bliskich oraz  szacunku wobec osób starszych 
  • Uroczystości z okazji z Dnia Babci                            i Dziadka
  • Święto Rodziny  - Dzień Mamy i Taty
  • Szkolne uroczystości z udziałem członków rodziny np. Wigilia
Klasy 0-VI

wychowawcy klas,

Teatrzyk Szkolny

  1. Prezentowanie postaw patriotycznych
  • Uroczystości szkolne związane z obchodami świąt narodowych
  • Okolicznościowe apele
  • Konkursy plastyczne
  • Konkursy wiedzy z zakresu historii Polski, literackie
  • Lekcje z wychowawcami
  • Wycieczki do miejsc pamięci narodowej
  • Zajęcia muzealne
  • Wycieczki tematyczne
  • Wystawa pamiątek z dawnych lat
  • Zajęcia koła historycznego
Klasy 0-VI

Dyrektor Szkoły

wychowawcy ,

nauczyciele przedmiotowi,

wszyscy pracownicy szkoły

  1. Tolerancja wobec osób innej narodowości, tradycji kulturowej, religii statusu materialnego. Równouprawnienie.
  • Konkurs plastyczny
  • Zajęcia tematyczne
  • Apel
  • Pogadanki
Klasy 0-VI

wychowawcy,

nauczyciele przedmiotowi

;